پروتئین‌ها به عنوان سیستم هشدار دهنده‌ی زود هنگام برای پیش بینی ابتلا به دیابت نوع 1

 7 نوامبر 2016- محققان آلمانی اعلام کردند بر اساس وجود پروتئین‌های خاصی در خون کودکان، حتی قبل از ظهور اولین علائم بالینی می‌توان ابتلا کودک را به دیابت نوع 1 را در آینده پیش بینی  کرد. دانشمندان مرکز هلمهولتز مونیخ، یافته‌های خود را در مجله‌ی Diabetologiaمنتشر کردند.

 این تحقیق بر اساس دو مطالعه‌ی بزرگ که برای درک مکانیسم ابتلا به دیابت نوع 1 انجام شده بود (BABYDIABو BABYDIET) شکل گرفت. شرکت کنندگان تحقیق جدید، کودکانی بودند که یکی از افراد درجه‌ی یک آنها به دیابت نوع 1 مبتلا بوده و این افراد به دلیل استعداد خانوادگی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع 1 قرار داشتند.

بیماری اتوایمیون دیابت نوع 1 طی مراحل طولانی در فرد ظاهر می‌شود و مراحل اولیه‌ی آن بدون علامت می باشد، در این مرحله اولین آنتی بادیها علیه سلولهای تولید کننده ی انسولین در پانکراس در خون فرد ظاهر می‌شود که به آنها اتوآنتی بادی می گویند. نشانگرهای زیستی که نشان می‌دهد آیا فرد به دیابت نوع 1 مبتلا خواهد شد و چه موقع و با چه سرعتی علایم بالینی این بیماری در فرد ظاهر می‌گردد، می‌تواند بر بهبود درمان  بیماران در معرض خطر تأثیر چشمگیری داشته باشد.

 یک گروه از دانشمندان به رهبری دکتر Stefanie Hauckمدیر واحد تحقیقات علوم پروتئین و هسته‌ی تسهیلات پروتئومیکس و پرفسور Zieglerمدیر موسسه‌ی تحقیقات دیابت در مرکز هلمهولتز به آنالیز نمونه‌های خونی 30 کودک حامل اتوآنتی بادی که به بیماری دیابت نوع 1 بسرعت یا با تأخیر بسیار طولانی مبتلا شده بودند، پرداختند.

محققان اطلاعات بدست آمده از این کودکان را با اطلاعات کودکانی که دارای این اتوآنتی بادیها نبودند  و علایمی از دیابت در آنها دیده نمی شد، مقایسه کردند. در مرحله‌ی دوم نمونه های خونی 140 کودک دیگر، توسط محققان آنالیز شد تا تفاوت‌ در ترکیب پروتئینهای این کودکان که با استفاده از روشpeptide peaksمشخص شده بود، تایید گردد.

بیومارکرهای جدید تشخیصی

دکتر Toerneنویسنده‌ی مشترک اول این تحقیق می گوید: در مجموع ما توانستیم 41 پپتید را در 26 بیمار شناسایی کنیم که کودکان دارای اتوآنتی بادی را از کودکان فاقد اتوآنتی بادی، متمایز می کرد.

محققان گفتند: تعداد زیادی از این پروتئین ‌ها با متابولیسم چربیها در ارتباط هستند، دو پپتید از پروتئین‌های Apolipoprotein Mو پروتئین Apolipoprotein C-IV، به خصوص، بطور متفاوتی دراین دو گروه از کودکان بیان می‌شدند.

در کودکانی که دارای اتوآنتی بادی برعلیه سلولهای بتا بودند، استفاده از غلظت سه پروتئین به نامهای: پروتئین فعال کننده‌ی فاکتور رشد هپاتوسیت ((hepatocyte growth factor activator، فاکتور مکمل Hو سروپلاسمین در کنار بررسی سن کودک، امکان دسترسی به تخمین بهتری برای سرعت  ظهور دیابت را فراهم می‌کنند.

محققان معتقدند امضاهای پروتئینی کشف شده در این تحقیق، به عنوان نشانگرهای زیستی برای تشخیص دیابت نوع 1 در آینده بکار خواهند رفت.

پرفسور Zieglerمی‌گوید: پیشرفت بیماری دیابت نوع 1 به مرحله ی ظهور بالینی در طول یک  دوره‌ی زمانی اتفاق می افتد، این زمان از فردی به فرد دیگر متفاوت است، در این زمان ظهور علایم بالینی بیماری به اندازه‌ی کافی قابل پیش بینی نیست، نشانگرهای پروتئینی کشف شده که به راحتی با بررسی نمونه‌های خونی قابل اندازه گیری و تشخیص هستند، به ما اجازه می‌دهند طبقه بندی دقیق‌تری از این مرحله‌ی پیش بالینی داشته باشیم.

 منابع:

Diabetologia, 2016; DOI: 10.1007/s00125-016-4150-x

www.sciencedaily.com/releases/2016/11/161107112428.htm